Εκπαιδευτική επίσκεψη της περιβαλλοντικής ομάδας του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αλμυρού στη Καστοριά

Εκπαιδευτική επίσκεψη της περιβαλλοντικής ομάδας του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αλμυρού στη Καστοριά

Στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών

Δραστηριοτήτων, η περιβαλλοντική ομάδα του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αλμυρού που εκπονεί το πρόγραμμα με θέμα «Ζηρέλια - Οι λίμνες της φωτιάς» πραγματοποίησε στις 8, 9 και 10 Μαρτίου 2018 εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Καστοριάς.

Την πρώτη μέρα, μετά την άφιξη της ομάδας στο χώρο του Κ.Π.Ε., ο υπεύθυνος της παιδαγωγικής ομάδας του Κ.Π.Ε. κ. Θεόδωρος Μαρδίνης, μας ενημέρωσε για την ταυτότητα και τις δράσεις του Κέντρου και μας παρουσίασε το θεωρητικό μέρος του προγράμματος «Οι δρόμοι του νερού – Η λίμνη της Καστοριάς».

Η λίμνη της Καστοριάς είναι εδώ και αιώνες ζωτικής σημασίας για την πόλη της Καστοριάς και για τις γύρω κοινότητες, αφενός επειδή καθορίζει τη φυσιογνωμία τους και αφετέρου επειδή αποτελεί ένα σημαντικό φυσικό πόρο. Αποτελεί ένα πολύ σημαντικό φυσικό οικοσύστημα με ποικίλους και σπάνιους επιμέρους οικότοπους, που υποστηρίζουν μεγάλη βιοποικιλότητα στην οποία συμπεριλαμβάνονται σπάνια και απειλούμενα είδη. Είναι επίσης η μοναδική φυσική λίμνη της Ελλάδας, στην οποία εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικής έκτασης παρόχθια δάση υδρόφιλων δέντρων, που συνιστούν σήμερα ένα από τους σπανιότερους οικότοπους του ευρωπαϊκού χώρου.

Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της διαδικασίας βιωματικής προσέγγισης του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στη λίμνη της Καστοριάς, όπου εκεί οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, ενημερώθηκαν και με τη χρήση των κατάλληλων οργάνων και την καθοδήγηση των μελών του Κ.Π.Ε. πραγματοποίησαν τις δραστηριότητες στο πεδίο.

Το απόγευμα η ομάδα τακτοποιήθηκε στον ξενώνα του Κ.Π.Ε. (λόφος Προφήτη Ηλία).

Τη δεύτερη μέρα επισκεφτήκαμε το Νεολιθικό Λιμναίο Οικισμό Δισπηλιού και στη συνέχεια τον ποταμό Αλιάκμονα στην περιοχή Νεστορίου.

Εκεί η ομάδα προχώρησε σε αξιολόγηση της ποιότητας του νερού του ποταμού: α) με συλλογή και αναγνώριση ασπόνδυλων οργανισμών του νερού-βιοδεικτών και β) με μετρήσεις φυσικοχημικών παραμέτρων, μέτρηση της ταχύτητας και της παροχής του νερού του ποταμού. Επίσης παρατήρησε τη γεωμορφολογία της περιοχής, κατέγραψε διάφορες ανθρώπινες δραστηριότητες που επηρεάζουν την ποιότητα του νερού και συνέκρινε τα δυο οικοσυστήματα (λιμναίο & ποτάμιο) που προσεγγίστηκαν μέσα από ομαδικά παιχνίδια.

Οι μετρήσεων και οι αναλύσεις του νερού ολοκληρώθηκαν στη συνέχεια στο εργαστήριο χημείας του Κ.Π.Ε. ενώ στα εργαστήρια βιολογίας έγιναν παρατηρήσεις μικροοργανισμών και μακροασπόνδυλων με χρήση μικροσκοπίων και στερεοσκοπίων.


Τη τρίτη μέρα οι μαθητές μέσω της συμμετοχής τους σε δραστηριότητες έκφρασης, όπως θεατρικό παιχνίδι και δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου, εκφράστηκαν γλωσσικά, κινητικά και εικαστικά δημιουργώντας ένα σκηνικό και μια ιστορία σχετικά με τους φυσικούς χώρους (λίμνη, ποτάμι) που επισκέφθηκαν, αναδεικνύοντας έτσι τα περιβαλλοντικά προβλήματα και προτείνοντας λύσεις μέσα από την ανάληψη ρόλων κατά τη δραματοποίηση της ιστορίας.

Η συμμετοχή της ομάδας στο πρόγραμμα ήταν μια ανεπανάληπτη εμπειρία μιας που μέσα από τη θεωρητική και βιωματική προσέγγιση του θέματος αποκόμισε πολλές γνώσεις και συνέλεξε υπέροχες εικόνες και πολύτιμες στιγμές.

Η περιβαλλοντική ομάδα αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς  Φλώρου Αποστολία ΠΕ17.03 (Ηλεκτρολόγος), Φείδα Χαρούλα ΠΕ19 (Πληροφορικής), Ραυτόπουλο Στέφανο ΠΕ17.03 (Ηλεκτρολόγος) και μαθητές  του τομέα Πληροφορικής, του τομέα  Ηλεκτρολογίας ,Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού και της Α’ τάξης.

Ευχαριστούμε το προσωπικό του Κ.Π.Ε. Καστοριάς για τη θερμή του φιλοξενία.