Η αύξηση του διοξειδίου άνθρακα μειώνει τη θρεπτική αξία του ρυζιού

Η αύξηση του διοξειδίου άνθρακα μειώνει τη θρεπτική αξία του ρυζιού

Το ρύζι που καλλιεργείται σε συνθήκες αυξημένου ατμοσφαιρικού διοξειδίου, έχει μειωμένες τέσσερις σημαντικές βιταμίνες Β (Β1, Β2, Β5, Β9), λιγότερη πρωτεΐνη και επίσης λιγότερα άλλα θρεπτικά συστατικά όπως σίδηρο και ψευδάργυρο.

Οι ερευνητές από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, την Αυστραλία και την Κίνα, που πραγματοποίησαν έρευνα με 18 κοινές ποικιλίες ρυζιού, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο Science Advances. Οι πειραματικές καλλιέργειες ρυζιού έγιναν με τεχνητά αυξημένα επίπεδα διοξειδίου (568 έως 590 ppm), όπως αυτά που αναμένονται στο δεύτερο ήμισυ του αιώνα μας.

Διαπιστώθηκε ότι, όταν υπάρχει αυξημένο διοξείδιο στον αέρα, τα μέσα επίπεδα βιταμίνης Β1 (θειαμίνης) στο ρύζι είναι μειωμένα κατά 17%,1, της Β2 (ριβοφλαβίνης) κατά 16,6%, της Β5 (παντοθενικού οξέος) κατά 12,7% και της Β9 (φυλλικού οξέος) κατά 30,3%. Η κλιματική αλλαγή δεν μεταβάλλει τα επίπεδα της βιταμίνης Β6 (πυριδοξίνης) και του ασβεστίου, ενώ αυξάνει τα επίπεδα της βιταμίνης Ε.

Επίσης, το αυξημένο διοξείδιο μειώνει κατά περίπου 10% το επίπεδο της πρωτεΐνης, κατά 8% του σιδήρου και κατά 5% του ψευδαργύρου, που περιέχει το ρύζι.

«Το ρύζι είναι εδώ και χιλιάδες χρόνια η βάση της διατροφής για πολλούς πληθυσμούς στην Ασία και αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη τροφή στην Αφρική. Οι μειώσεις στη διατροφική ποιότητα του ρυζιού θα επηρεάσουν την μητρική και την παιδική υγεία για εκατομμύρια ανθρώπους», δήλωσε η ερευνήτρια Κρίστι Έμπι, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον.

Περίπου 600 εκατομμύρια άνθρωποι, κυρίως στη νοτιοανατολική Ασία (Μπαγκλαντές, Καμπότζη, Ινδονησία, Μιανμάρ, Βιετνάμ κ.α.), παίρνουν πάνω από τις μισές καθημερινές θερμίδες και πρωτεΐνες τους από το ρύζι, η φυσιολογία του οποίου επηρεάζεται από την κλιματική αλλαγή. Η έρευνα έδειξε πάντως ότι δεν ανταποκρίνονται όλες οι ποικιλίες του ρυζιού εξίσου στο αυξημένο διοξείδιο, συνεπώς θα αναζητηθούν -μέσω περαιτέρω έρευνας- εκείνες που μπορούν να διατηρήσουν καλύτερα τη θρεπτική αξία τους.

πηγή:in.gr